Vol. 2, No. 6 March 19, 1986

BUCKINGHAM

AN IN-DEPTH CRITIQUE BY AMERICA’S FOREMOST
CHRISTIAN ANALYZER OF THE ISSUES, PEOPLE &
EVENTS AFFECTING TODAY’S SPIRIT-LED LEADERS

ANALYSIS #5: A SPECIAL FEATURE OF THE BUCKINGHAM REPORT

WHAT’S GOING ON AT PTL?

Tammy Faye stands before the camera, tears running down her face causing
her mascara to streak to her chin. ‘“People, you just can’t imagine what it costs to
keep us going here at PTL.”

She then reads off figures which PTL executive director Richard Dortch copies
onto a blackboard. The figures do indeed stagger the imagination.

Operating expenses (apart from payroll).............cccoeeenenenne $96,000,000
SoclaliSeeURIbYEtant e h e e e S 2,000,000
PAYEOM. ... oovesineion s e s bt e 30,000,000
TV AIPEIING. ot e i e R e S U o e e 15,000,000
Satallite Tental BPACE. e T e e et 3,000,000
Program guests (travel, faod, honorarium).............cceeiveiennnnns 2,000,000
MOBAT v e e e L s $148,000,000

These figures do not count $21 million needed to finish the ‘““Towers’’ hotel,
$100 million to build a Crystal Palace complste with a 30-story condominium and a
30,000 seat auditorium, the home for street people, etc.

PTL, after a dozen years on the air in Charlotte—and now a.round. the world by
satellite and into 13 million homes via the PTL cable network—is in financial trouble.
Although income for 1985—from 450,000 loyal viewers called ‘‘partners’’—was
$133,721,223, $61,843,927 of that was deferred revenus—not for operating expenses.
The primary source of funds is the ‘“Jim and Tammy’’ show, designed for ministry
but used primarily for fund raising. Last year the Evangelical Council for Financial
Accountability reported PTL used only 15 percent of their airtime for fund raising.
(Many viewers would doubtlessly dispute that.) Any bad publicity which causes PTL to
lose credibility could cause considerable damage to this ministry which operates on
the thin ice of monthly contributions.

““If T were the devil,”’ a PTL vice president told me, ‘‘I would destroy this
ministry by spreading lies about our integrity. Our partners believe in us. If that trust
is destroyed, we’ll go under.”’

The fragile nature of the support system was magnified in January when
Dortch revealed that 30 percent of the names, addresses and telephone numbers of
those who called in to make pledges during the last telethon were heard incorrectly by
the telephone operators because of the high level of noise in the studio during the




telethon. Without follow-up—no money. That hurts.

In a massive effort to bring expenses into line with the curtailed income, PTL
recently laid off 500 workers—trimming payroll from $2.5 million a month to
$500,000 for February 1986. “We are dedicated to operating inside our budgset,’”’ Peter
Bailey, vice president in charge of finances told me.

Tammy Faye is still weeping on the air, admitting they ‘‘grew too fast. I don’t
know how much longer we can stand the strain,’”’ she sobs.

Those who watch the ‘‘Jim and Tammy’’ show with regularity—and millions
do—recognize this as the fare for the day. Although I do not believe Bakker has ever
intentionally capitalized on crisis for the purpose of fund raising, professional fund-
raisers have unashamedly told me that the crisis-of-the-month procedure is standard
in most large ministries. Knowing this I would not ordinarily get involved with the
normal crises which occur at PTL. However, in January something so extraordinary
took place—a seeming frontal attack from the underworld—that I made a special trip
to PTL at my own expense to check it out. Dortch gave me free access to all files. He
withheld nothing, trusting me to be fair. This ‘‘Analysis’’ is the result of that trip.

The Process of Spreading Lies

On January 27 Paul Harvey, reporting on ABC radio news, told the nation:
‘“‘Broadcast evangelist Jim Bakker of the PTL Club, accused by the FCC of diverting
money donated to his ministry—spending it instead on a mink coat for his wife, a
sports car and a houseboat.”

Harvey’s information came from a UPI report which had been condensed from
articles published by the Charlotte Observer. The day before, the Observer had vicious-
ly attacked Bakker and PTL by bringing up an investigation begun eight years ago by
the Federal Communications Commission. For five years the FCC had investigated
charges originally brought by the Charlotte paper. Three years ago Bakker and PTL
were cleared by both the FCC and the Justice Department.

On February 3 Paul Harvey corrected his original report, saying: ‘‘Television
evangelist Jim Bakker was accused of misusing church money for his personal use, ac-
cused of taking money donated to his ministry and using it to buy a fur coat for his
wife and a pleasure boat and an automobile. Well, the Department of Justice in-
vestigated the charges for six years and concluded, ‘There is no evidence he misused
solicited contributions.” That was January 1982. No evidence that he misused his
ministries’ money.”’

Two days later Harvey reported: ‘“UPI has apologized to evangelist Jim Bakker.
UPI says those reports of last week that Bakker misused church money are incorrect.”

What’s Going On?

But the damage was done. Why, I wanted to know, had the Charlotte paper
reprinted charges the Justice Department had found false?

Here’s what I discovered.

In January 1979 the Observer obtained information from three former PTL
vice presidents. (1) Bob Manzano (later known as R. Whitney Manzano, Ph.D.) had
been fired in October 1978 after working at PTL for 18 months. Bakker charged him
with mishandling the PTL missions program and with falsifying his employment
application—claiming non-existent college degrees. (Bakker never publicly revealed the
application irregularities, even though it would have discredited Manzano’s testimony.)
(2) Jim Moss, former executive vice president, had been with PTL from its humble
beginnings in a furniture warehouse. Moss had been a loyal Bakker supporter, but in
1978 his relationship with Bakker deteriorated. While still employed by PTL, Moss




leaked testimony to the Observer accusing Bakker of dishonesty. After the paper broke
their story in January 1979, charging PTL of misusing mission funds to pay bills at
home, Moss was fired. (3) Bill Perkins, vice president for administration, was also an
18-month employee. He had joined the staff to try to straighten out PTL’s financial
problems. Perkins resigned in December 1978, disagreeing with Bakker’s life style.

Tried and Convicted in the Press

In the 1979 front-page articles the paper charged that Bakker had taken
$56,000 raised for a Cyprus television project, $150,000 designated for Brazilian TV,
and $281,000 promised to Yonggi Cho for Korean TV and spent it to build Heritage
USA—a super-duper, 2300-acre Christian recreation park surrounding the new PTL
television studios.

The paper also accused Bakker of using PTL money to buy a Corvette sports
car and a $2,500 mink coat for Tammy, and to make a $6,000 down payment on a
42-foot houssboat for his own personal use.

A mole at the Observer told Bakker that the (former) editor had set a personal
goal to expose the PTL ministry and had assigned a reporter to stay on the case until
the ministry was destroyed. Frustrated, Bakker went on the air to defend himself and
to protect his partners from false information.

‘‘We're Gonna Get You in the End”

The Observer sent copies of their stories to the Federal Communications Com-
mission (FCC) who opened an investigation. Under normal circumstances the FCC
would have no jurisdiction over a broadcast network. However, since PTL at that time
owned a TV station in Canton, Ohio, the FCC was able to move in. The FCC sent into
the PTL studios investigators who went through every PTL record, examined cancelled
checks, interrogated PTL employees (and ex-employees), looked at thousands of hours
of videotape, and subpoenaed Bakker and others to come to Washington to testify.

During that time both Bill Carmichael of the Logos Journal and Doug Wead of
Restoration magazine did independent studies which alleged that Arthur Ginzburg,
Chief of the Compliance and Complaints Division of the FCC, was working under the
table with Al Cowen, a reporter with the Observer. In an interview with Carmichael,
Ginzburg refused to deny or confirm his alleged statement to PTL attorney John
Midland, ‘It may take us awhile but we’re gonna get you in the end.”

In the end the FCC did not ‘‘get’’ either Bakker or PTL. Instead, after five
years of harassment, they cleared them of all charges. That angered the Observer.
They editorialized under the headline ‘“THE FCC BLEW IT”’ and wrote: ‘“The FCC failed
to do its job.’”” The paper demanded a full hearing but did not report that PTL, stymied
by the autocratic procedures of the FCC, had itself filed suit for an open hearing. That
would have given PTL the right to cross-examine and present evidence the FCC refused
to admit. The FCC disallowed the hearing and continued to badger PTL, forcing them to
spend huge amounts of money defending themselves. After clearing PTL, the FCC
released their files to the Justice Department which conducted a criminal investiga-
tion. On March 14, 1983, the case was finally closed when the chief of the criminal
division declared: ‘‘The report has been carefully reviewed by the Justice Department.
As a result of our review it has been determined that, based upon underlying facts and
circumstances, prosecution should be denied. Accordingly, we are closing our files in
this matter.”

Newspaper Creates News
But it was not closed as far as new Observer editor Richard Oppel was con-
cerned. It was apparent to the public that the newspaper had created its own news by




accusing Bakker and PTL of crimes which the highest investigative authority in the
nation later said were not so. This embarrassed the paper. The editor, using the
Freedom of Information Act, demanded from the FCC all the records. The files—which
consisted of 4,500 pages of testimony—were made available in late 1985. Oppel as-
signed reporter Charles Shepard—a young man eager to make his mark—to reopen the
entire can of worms. Dortch learned details about the article on a Friday, two hours
before it was to be pasted up for the Sunday paper. Shepard confessed the paper had
held off until Jim Bakker had finished his Friday show. Dorteh then called Oppel ask-
ing him to hold the story until the paper had examined the PTL files. ‘‘Ask us any
questions you want. I’m not asking you not to print your story,”’ Dortch told the
editor. “‘Just look at our files first.’”” Oppel refused. No sense in spoiling his story with
facts. The January 26, 1986, banner headline on page one read: ‘‘BAKKER MISLED
PTL VIEWERS, FCC RECORDS SHOW.”’ Nine other articles over the next three days
followed. The attack has intensified since then.

Why? Why after all these years would a newspaper bring up charges which
the highest investigative authority in the nation had thoroughly examined and proved
false? Although editor Oppel said the release of FCC information is always news, he ex-
plained his reason in a personal column.

“Why do we write about PTL so much? Clearly our coverage of PTL angers Jim
Bakker and his associates. They complain in broadcasts and in letters that we are anti-
Christian, the devil’s agents and prejudiced against Pentecostals....The results,”” he
closed, ‘‘show that the Observer accurately reported information in 1979, and Jim
Bakker’s claims of the article’s distortions were untrue. In case there was any doubt,
we wanted you to know that.”” Bottom line: The paper was getting even and saving
face.

Fur Coat, Speorts Car and a Houseboat

What the paper did is called yellow journalism. It printed only facts which
substantiated its position, slanting each story to prove its point.

For instance: Bakker did purchase a fur coat, a sports car and a houseboat.
But the money for the coat came out of his own pocket—much as I buy clothes for my
wife. The car was purchased by the church as a pastor’s car and cost $8,450. The very
next day the church gave the car to their building contractor to satisfy an outstanding
construction debt. The $6,000 down payment for the houseboat was paid out of ac-
crued money which Bakker had earlier refused to take from PTL because the ministry
was in deep financial trouble. On July 14, 1978, Bakker had lowered his weekly salary
to $600 until the cash flow was in a positive position. After the crisis was over Bakker
accepted the small raise that was earlier urged by his board, and he allowed the
money to go for the down payment on the boat. He made the monthly payments from
his own account.

Nor did the paper report all the news on the missions money. Bakker had
acted impulsively, as he often did in those early days at PTL when the ministry was
growing at the rate of 7,000 percent a year. When Yonggi Cho was a guest on the pro-
gram Bakker blurted out that PTL would raise money to purchase TV equipment for
Korea. It took Cho completely by surprise. ‘‘What could I say?’’ he later told me. *‘I
was a guest on his program.”’

But Bakker had failed to take into account the 100 percent Korean import tax
plus a hefty USA export tax. It took several months to work things out. The money for
Korea did come in, but meanwhile creditors were threatening to pull the plug at PTL.
Tt was not a misuse of funds—it was survival. Five months later, Bakker finally
presented Cho a check for $350,000—$69,000 more than originally promised. Cho




refused it. He told me he had been embarrassed by the Americans who had vigited his
church in Seoul asking his people to see the nonexistent TV studio paid for by PTL. He
asked Bakker to use the money for TV in Japan. Bakker did. Since then PTL has given
$4,122,147 for Asian TV—and a total of $25,361,226 for all overseas missions. The
newspaper never reported that—pserhaps because newspapers don’t give a dime for
overseas missions.

Where’s the Beef?

The question many Christian leaders are asking is: Why is Bakker so defensive
about all this? We all know today’s paper is tomorrow’s fishwrapper, so why not let
the charges of the Observer die.

But it’s not quite that simple. The January accusations were picked up by the
wire services, condensed, and horribly distorted. USA Today reported, ‘‘Federal
documents show PTL president Jim Bakker used donations to his television ministry
to buy personal items like a mink coat, a sports car and a houseboat.’’ That’s no more
true than saying I used church money to take a vacation to Alaska last summer—
without stating the money was first paid to me as legitimate salary. Unless you report
it correctly, it’s a lie.

By the time the news reached the Detroit Free Press another zero had been
added to the price of the mink coat and the FCC charges were reported as current.
‘““The F'CC report says Mr. Bakker used portions of PTL donations to buy personal
items, including a mink coat—financed by a $25,000 PTL check....”

That adds up to criminal liability. PTL has chosen not to sue, however, even
though they could have won millions in damages since their reputation is being
deliberately tarnished by false reports.

How did PTL respond?

Naturally they hit the airwaves, explaining with conclusive evidence that the
charges were not only six years old, but they were false. They also took out two full-
page ads in the Observer (yes, they had to buy the space) to present their side of the
story. It helped. Discerning Christians, by the thousands, recognizing yellow jour-
nalism, phoned PTL expressing support. The Observer admits that their mail is running
O to 1 in favor of PTL. At least a thousand have canceled subscriptions to the paper.

Mike Murdock, one of the nation’s outstanding composers and singers, showed
up to write a theme song for the occasion. Title: ‘““Enough is Enough.’”’ It’s good music.
“Watch out, Satan, I'm calling your bluff...enough is enough.’’ PTL capitalized on the
theme. Everyplace I went around Charlotte I saw black and yellow bumper stickers
proclaiming ‘‘Enough is Enough.’”” Nobody is able to turn a lemon into lemonade bet-
ter than Jim Bakker.

The Observer accused PTL of ‘‘going to the court of public opinion.”” Yet that’s
exactly what the paper did first, trying to save face when the FCC decision to close the
cagse proved they had falsely accused PTL.

Conclusion: For Whom the Bell Tolls

The problems I unearthed at PTL have to do with differences in style—not
ethics. I, for instance, have a hard time understanding this fetish many Pentecostals
have about gold to decorate themselves. One recent guest for the show was wearing a
gold Rolex watch, as well as two gold bracelets on the same wrist. I wince over
Bakker’s emotive behavior on TV. I shudder at his fund-raising techniques. And I have
a hard time trying to sort out the mixture of God, commercialism, high fashion and
entertainment at Heritage USA. Yet, all of that really is a matter of style, not morality.




BUCKINGHAM
REPORT

~ Ag my wife pointed out, ‘‘What’s wrong with having a first-class, decent fam-
ily park where Christians can come at reasonable prices for clean, wholesome fun and
entertainment?’’ She’s right. Jim and Tammy are doing a good thing. They deserve our
blessing and support.

PTL has grown—and Jim Bakker has grown with it. He no longer makes snap
decisions on the air. He has learned to submit to wise men. True, he’'s made a lot of
ghastly mistakes, but he lives his life in front of a TV camera and I doubt if any of us
could stand that kind of public scrutiny—and survive.

Bottom line: It’s time to put an end to this civil war and unite our forces
against the common enemy who wants to divide us into little chunks so he can easily
devour us. Remember John Donne: ‘‘Any man’s death diminishes me because I am in-
volved in mankind.”

If the bell tolls for Jim Bakker, it also tolls for me.

qa,’"'.-gﬁ.uéu,_

BUCKINGHAM

Drive, Altamonte Springs, FL 32714, (305) 869-5005. Subscription rates in the U.S. and its possessions $49.50 per year. All

I z I I POI z The Buckingham Report is published twice monthly (24 times a year) by Strang Communications Company, 190 N. Westmonte

other countries $100 per year. All copies sent first-class mail. Copyright ©1986 by Strang Communications Company.

6




