24 MAY 1986, CHARISMA




The Charlotte Observer has accused Jim and Tammy Bakker
of misusing funds and misleading viewers. Is there truth behind
the headlines? Or is PTL being unfairly attacked?

By JAMIE BUCKINGHAM

ammy Faye stands before

the camera, tears running

down her face, mascara

streaking to her chin. ‘‘Peo-
I ple, you just can’t imagine
what it costs to keep us going here
at:PTE.™

She then reads off figures which PTL
executive director Richard Dortch copies
onto a blackboard. The figures, totaling
$148 million, do indeed stagger the
imagination.

PTL, after a dozen years on the air in
Charlotte, North Carolina—and around
the world by satellite and into 13 million
homes via its own cable network—is in
financial trouble. Any bad publicity
which causes PTL to lose credibility
could damage this ministry which
operates on the thin ice of monthly
contributions.

“If I were the devil,” a PTL vice presi-
dent told me, “I would destroy this minis-
try by spreading lies about our integrity.”

On January 27, 1986, Paul Harvey,
reporting on ABC radio news, told
the nation: ‘‘Broadcast evangelist Jim
Bakker of the PTL Club, accused by the
FCC of diverting money donated to his
ministry—spending it instead on a mink
coat for his wife, a sports car and a
houseboat.”’

His information came from a UPI
report which had condensed articles
published by the Charlotte Observer. On
January 26, 1986, the Observer had
viciously attacked Bakker. Harvey later
corrected his report saying the accusions
were false and that UPI had apologized
to Bakker, but others in the media were
not as kind.

The Charlotte paper had front-paged an
investigation by the Federal Communica-
tions Commission and the Justice Depart-
ment which had, three years ago,
dismissed charges against Jim Bakker and
PTL orginally brought by the paper.

Why, I wanted to know, had the

Charlotte paper reprinted the charges?
This swipe at PTL was so extraordinary—
a seeming frontal attack with spiritual
undercurrents—that Charisma associate
editor Steven Lawson and I made a special
trip to PTL in Fort Mill, South Carolina,
just outside Charlotte. Richard Dortch
gave us free access to all files. He
withheld nothing. We also talked with
Richard Oppel, the editor of the Obser-
ver. Here’s what we discovered.

In January 1979 the Observer obtained
information from three former PTL vice
presidents. R. Whitney “Bob” Manzano
had been fired in October 1978 after
working at PTL for 18 months. Bakker
charged him with mishandling the mis-
sions program and with falsifying his
employment application—claiming non-
existent college degrees. Jim Moss,
former executive vice president, had been
with PTL from its humble beginnings in
a furniture warehouse. In 1978, Moss’s
relationship with Bakker deteriorated.
Just after the paper broke their story in
January 1979, charging PTL with misus-
ing mission funds to pay bills at home,
Moss was fired. He later testified against
Bakker in the FCC hearings. Bill Perkins,
vice president for administration, was
also an 18-month employee. He had
joined the staff to try to straighten out
PTL’s financial problems. Perkins
resigned in December 1978, disagreeing
with Bakker’s lifestyle.

In the 1979 front-page article, the
paper charged that Bakker had taken
$56,000 raised for a Cyprus television
project, $150,000 designated for Brazil-
ian TV and $281,000 promised to Paul
Yonggi Cho for Korean TV and spent it
to build Heritage USA—a 2,300-acre
Christian recreation park surrounding the
new PTL television studios.

In subsequent articles, the paper ac-
cused Bakker of using PTL money to buy
a Corvette sports car and a $2,500 mink
coat for Tammy, and to make a $6,000

down payment on a 42-foot houseboat for
his own personal use.

An informer at the Observer told
Bakker that the editor had set a personal
goal to expose PTL and had assigned a
reporter to stay on the case until the
ministry was destroyed. Frustrated,
Bakker went on the air to defend himself
and to protect his viewers from false
information.

The FCC received copies of the
Observer articles and opened an in-
vestigation. They sent into the PTL of-
fices investigators who went through
every PTL record, examined canceled
checks, interrogated PTL employees (and
ex-employees), looked at thousands of
hours of videotape and subpoenaed
Bakker and others to come to
Washington, D.C., to testify.

During that time both Bill Carmichael
of the Logos Journal and Doug Wead of
Restoration magazine did independent
studies which alleged that Arthur Ginz-
burg, chief of the Compliance and
Complaints Division of the FCC, was
working behind the scenes with Al
Cowan, a reporter with the Observer. In
an interview with Carmichael, Ginzburg
refused to deny or confirm his alleged
statement to PTL attorney John Midland:
‘It may take us awhile, but we’re gonna
get you in the end.”’

In the end the FCC did not ‘‘get’”’
either Bakker or PTL. Instead, after five
years of harassment, the investigating
committee voted 4-3 to dismiss all
charges. That angered the Observer.
They editorialized under the headline
“THE FCC BLEW IT” and wrote: “The
FCC failed to do its job.” After clearing
PTL the FCC forwarded their files to the
U.S. Justice Department which conducted
a criminal investigation. On March 14,
1983, the case was finally closed when
the chief of the criminal division
declared: ‘‘The report has been carefully
reviewed by the Justice Department. As

CHARISMA, MAY 1986 25



a result of our review it has been deter-
mined that, based upon underlying facts
and circumstances, prosecution should be
denied. Accordingly, we are closing our
files in this matter.”’

But it was not closed as far as Observer
editor Richard Oppel was concerned. It
was apparent to much of the public that
the newspaper had created its own news
by accusing Bakker and PTL of crimes
which the highest investigative authority
in the nation later said could not be
proven. This embarrassed the paper. The
editor, using the Freedom of Information
Act, demanded from the FCC all the
records. The files—which consisted of
4,500 pages of testimony—were made
available in late 1985. Oppel assigned
reporter Charles E. Shepard, a young
man eager to make his mark, to reopen
the entire can of worms.

Dortch learned details about Shepard’s
article on a Friday, January 24, two
hours before the deadline for the Sunday
paper. Shepard acknowledged he had
held off until Bakker had finished his Fri-
day show, not wanting Bakker to defend
himself on the air before the articles were
published. Dortch then called Oppel, ask-
ing him to hold the story until the paper
had examined the PTL files. ‘‘Ask us any
questions you want. I’m not asking you
not to print your story,”” Dortch told the
editor, ‘‘but just look at our files first.”’
Oppel refused. The January 26, 1986,
banner headline on page one read:
BAKKER MISLED PTL VIEWERS,
FCC RECORDS SHOW. Nine other ar-
ticles over the next two days followed.

Editor Oppel said the release of FCC
documents is always news no matter who
it is about. He provided further insights
in a personal column: ‘“Why do we write
about PTL so much? Clearly our cover-
age of PTL angers Jim Bakker and his
associates. They complain in broadcasts
and in letters that we are anti-Christian,
the devil’s agents and prejudiced against
Pentecostals.”’

Then Oppel revealed the real reason he
reopened the case on the front page of his
paper: to save face. ‘“The results,”” he
wrote in his closing paragraph, ‘‘show
that the Observer accurately reported in-
formation in 1979, and Jim Bakker’s
claims of the article’s distortions were
untrue. In case there was any doubt, we
wanted you to know that.”’

What the paper did is called yellow
journalism. It printed only facts which
substantiated its position, slanting each
story to prove its point.

If Oppel had taken the time to look at
the documents Dortch offered, he would




have found that Bakker did purchase a fur
coat, a sports car and a houseboat. But
money for the coat came out of Bakker’s
own pocket—just as I buy clothes for my
wife. The car was purchased by the
church as a pastor’s car and cost $8,450.
A few weeks later the church gave the
car to an air-conditioning contractor to
satisfy an outstanding debt. The $6,000
down payment for the houseboat was
paid out of accrued money which
Bakker had earlier refused to take from
PTL because the ministry was in deep
financial trouble. On July 14, 1978,
Bakker had lowered his weekly salary to
$600 until the cash flow was in a positive
position. After the crisis was over,
Bakker accepted a small raise that was
earlier urged by his board and he allowed
the money to go for the down payment
on the boat. Cancelled checks show that
he made the monthly payments from his
own account.

Nor did the paper report all the news
on the missions money. Bakker had acted
impulsively, as he often did in those early
days at PTL when the ministry was grow-
ing at the rate of 7,000 percent a year.
When Cho was a guest on the program
Bakker blurted out that PTL would raise
money to purchase TV equipment for
Korea. It took Cho completely by sur-
prise. ‘“What could I say?’’ he later told
me. ‘I was a guest on his program.”’

But Bakker had failed to take into ac-
count the 100 percent Korean import tax
plus a hefty U.S. export tax. It took
several months to work things out. Five
months later, Bakker finally presented
Cho a check for $350,000. Cho refused
it. He told me he had been embarrassed
by the Americans who had visited his
church in Seoul asking his people to see
the nonexistent TV studio paid for by
PTL. He asked Bakker to use the money
for TV in Japan. Bakker did. Since then
PTL has given $4,122,147 for Asian
TV—and a total of $25,361,226 for all
overseas missions. The newspaper never
reported that.

Why is Bakker so defensive about all
this? We all know today’s paper is tomor-
row’s fishwrapper, so why not let the
charges of the Observer die.

But it’s not quite that simple. The
January accusations were picked up by
the wire services, condensed and horribly
distorted. Paul Harvey wasn’t the only
one to use them. USA Today reprinted
‘‘Federal documents show PTL President
Jim Bakker used donations to his televi-
sion ministry to buy personal items like
a mink coat, a sports car and a house-
boat.”’




By the time the news reached the
Detroit Free Press another zero had been
added to the price of the mink coat and
the FCC charges were reported as
current.

How did PTL respond?

Naturally Bakker hit the air waves, ex-
plaining with conclusive evidence that the
charges were not only six years old, but
they were false. It helped. Christians by
the thousands, recognizing yellow jour-
nalism, phoned PTL expressing support.
Even the Observer admits that their mail
is running 9 to 1 in favor of PTL.

The problems I unearthed at PTL have
to do with differences in style—not
ethics. I, for instance, have a hard time
understanding this fetish many Pente-
costals seem to have about gold to
decorate themselves. One recent guest on
the show was wearing a gold Rolex
watch, as well as two gold bracelets on
the same wrist. I wince over Bakker’s
emotive behavior on TV. I shudder at his
fund-raising techniques. And I have a
hard time trying to sort out the mixture
of God, commercialism and entertain-
ment at Heritage USA. Yet, all of that
is really a matter of style, not morality.

As my wife pointed out, ‘‘What’s
wrong with having a first-class, decent
family park where Christians can come
at reasonable prices for wholesome fun
and entertainment?”” She’s right. Jim and
Tammy Bakker are doing a good thing.
They deserve our blessing and support.

PTL has grown—and Jim Bakker has
grown with it. He says he no longer
makes snap decisions on the air. He says
he has learned to submit to wise men.
True, he’s often defensive, but he lives
his life in front of a TV camera and I
doubt if any of us could come close to
standing that kind of public scrutiny—
and survive.

Soon after the Observer articles ap-
peared, Mike Murdock, one of the na-
tion’s outstanding composers and singers,
showed up at PTL to write a theme song
for the occasion. Title: ‘“Enough Is
Enough.”” It’s good music. ‘“Watch out,
Satan, I'm calling your bluff...enough is
enough.”” PTL capitalized on the theme.
Every place I went around Charlotte I
saw black and yellow bumper stickers
proclaiming ‘‘Enough Is Enough.”’ No-
body is able to turn a lemon into
lemonade better than Jim Bakker. M

Jamie Buckingham is editor-at-large for
Charisma and author of The Buckingham
Report. Charisma associate editor Steven
Lawson contributed to this article.




